Anthony Colin Bruce Chapman (* 19. května 1928 v Londýně; † 16. prosince 1982) byl anglický konstruktér automobilů a zakladatel společnosti Lotus Cars, výrobce sportovních a závodních vozů. Colin Chapman studoval stavební inženýrství na University College London a v rámci studia absolvoval též letecký výcvik RAF pro studenty vysokých škol. Po dokončení školy v roce 1949 vstoupil nakrátko do Britského královského letectva. V roce 1952 založil společnost Lotus Cars, kterou zpočátku řídil ve svém volném čase. Pomáhal mu přitom tým podobných nadšenců. Díky své znalosti konstrukce letadel dokázal v automobilovém světě dosáhnout skvělých úspěchů. Jeho četné inovace se staly vzorem pro ostatní a jeho tým udával směr vývoje. Mezi Chapmanovy nejdůležitější inovace patří například zavedení stavby samonosných karoserií v 60. letech, zavedení "okřídlených" vozů (s aerodynamicky tvarovaným podvozkem) v 70. letech a stejně tak legendární vůz formule 1 Lotus 88 s dvojitým šasi a karoserií z uhlíkových vláken. V roce 1954 vznikl závodní tým Lotus. Chapman si poprvé udělal jméno mezi konstruktéry díky aerodynamickému vozu Lotus Mark 8. Díky úspěchu tohoto vozu vstoupil Lotus v roce 1958 do formule 1 s vozem Lotus 12 způsobil tak technickou revoluci.
Pod Chapmanovým vedením získal tým Lotus mezi lety 1962
a 1978 sedm titulů Pohárukonstruktérů ve formuli 1, šest titulů
v kategorii jezdců ve formuli 1 a v závodě 500 mil Indianapolis
ve Spojených státech.
Automobilová divize Lotus Cars vyrobila
desítky tisíc relativně dostupných "nadupaných" sportovních
automobilů k potěše sportovně laděných řidičů.
Colin Chapman
zemřel 16. prosince 1982 na selhání srdce.
Chapman byl ženatý
s Hazel Chapmanovou, s níž měl syna Cliva. Clive Chapman
pracuje pro tradiční tým Lotus, který se stále zúčastňuje závodů.

 

Zdroj: Wikipedia

 

LOTUS CARS
 
LOTUS SEVEN
 

Výroba vozu Lotus Seven byla zahájena v roce 1957. Jméno Seven bylo použito z vozu, který se připravoval pro formuli 1. První Seven byl poháněn motorem Ford o 41 koních (30 kW, 41 PS)
o objemu 1172 ccm. Byl určen především pro low budget závody na krátkých tratích . Lotus Seven pokračoval ve verzi Series 2 (S2) a následně v roce 1960 řady 3 (S3) v roce 1968. V roce 1970, Lotus radikálně změnil velikost vozu se snahou vytvořit více místa pro stále vzrostlejší obyvatele Anglie, tedy Series 4 (S4), s hranatější karoserií ze skelných vláken, která nahradila hliníkové karoserie. Také nabídl  "luxus" jako standard, jako je například topení. Ovšem tato změna nepřinesla kýžené výsledky, vozy se potýkali se spolehlivostí jež byla předchozím Sevenům vlastní, prodeje vázli
a jako poslední hřebíček do rakve Sevena byla změna daňového systému, který doposud umožňoval prodávat vozy jako stavebnice s velkým daňovým zvýhodněním. Zavedení DPH a slabé prodeje modelu S4, jakož i úspěchy ve Formuli 1 versus image Kit Car automobilky  vedli Colina Chapmana k tomu, že v roce 1974 předevedl autorská práva na Lotus Seven na jeho dodavatele úprav motorů Grahama Nearna a jeho firmu Caterham. Caterham rozjel výrobu modelu S3 pod názvem Caterham Seven. práva na model S4 měli také Steel Brothers Limited ve městě  Christchurch na Novém Zélandě, kde do roku 1979 postavili 95 automobilů z dodaných komponent. Poslední Lotus Seven Series 4 byl tedy vyroben na Novém Zélandu a v roce 2011 jej vlastnil Maurice Andrews.

Tento automobilový fenomén inspiroval mnohé na celém světě k jeho napodobení a výrobě replik na bázi Lotuse Seven. Idea Lotuse Seven stále žije u mnohých výrobců namátkou jmenujme velmi úspěšný a technicky dokonalý holandský Donkervoort, náš český Kaipan, anglický Westfield či Tiger, německé repliky Rush, VM, HKT, Imrscher 7, japonská Mitsuoka Zero a mnohé další.
Po celém světě se duch Sevena objevil ve více jak 60ti různých replikách.

 

Caterham jako přímý následník Lotuse Seven je tedy současným Seven originálem. Jím nabízené aktuální modely Caterham Seven jsou derivátem toho nejlepšího co Colin Chapman vymyslel. Caterham za léta v motorsportu načerpal mnohých zkušeností, které zůročuje nejen při stavbě svých vozů, ale i při své účasti v současné Formuli 1. Caterhamy R 500 jsou nejpurističtjším vyjádřením myšlenky lehkého vozu a s tím spojené nesmírné dynamiky
a ovladatelnosti, přesně dle Colina Chapmana.

 

V České republice je v současnosti jediným autorizovaným prodejcem vozů Caterham, tedy Seven originálů, firma pana Bartoše ze Dvora Králové - PB Autosport Racing Team. Český výrobce repliky Sevena firma Kaipan již model Kaipan 57 nevyrábí, byť v současnosti připravují její naávrat
na český trh.

 

Zdroj: Wikipedia a Czech Seven Club

DEJTE NÁM "LIKE"

 

Jste-li uživatel facebooku, připojte se
k našemu profilu, sdílejte, prohlížejte, komentujte
, prostě buďte s námi!

SLEDUJTE VIDEA!
KLUB PODPORUJÍ

Kaipan - továrna na auta Smržovka

Seven Promotion - reklamní agentura

Icar Auto - pneuservis

Gulf - prémiová čerpací stanice

Restaurace na Téčku - restaurace

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now